Älgjakt xD

Ja då ha man pröva på å jaga lite älg. eller iaf fått testa atmosfären o stämningen när älgjakt pågår :)

I onsdags for jag o Lilla på hockeyn, Det var ju SAIK vs Timrå.
Vi hade Leka Stuga me Timrå kan ja lova.
Dåligt irri det är me alla ungar där! Dom kuta bara fram o åter, man had sjå ve o flytt se så dom tog se förbi så man missa ju lite händelser på isen! Varför ta me se dom om dom ändå int tänk se?!
Vi gick iaf hem efter andra perioden, tänkte att en 4-0 ledning tappar inte våra grabbar i första taget.
sen for jag hem o såg till att allt var redo för min efterföljande tidiga morgon. Väntade på att MyGirl sku komma me sina jaktklea o hämta smilla.
Kring 22,45 gick ja i säng! Ja va redan trött vi sjutiden :S
Iaf så sa jag och skrev även på facebook att vi sku fara härifrån Flata klockan 20i5 på morgon.
Vaknade 3,45 igår morse. O tänkte då jag har 1h o 15minuter kvar innan alarme på telefon piper. Sen börja ja tänka (en bedrift klocka 3,45 på morgon) men hur smart e ja då?! varför ställer jag klockan på 5 när vi ska fara 20i?! så de va bara att kliva upp 3,45 för jag hade ju ställt klocka helt jäkla fel.

G hämtade mig på utsatt tid. O när vi kom upp te stugan så låg alla jägare o sov :P G började göra matsäcken sin o äta lite fika innan dom andra klev upp. Äldst först o yngst sist. Trötta som få va dom. Så fikade alla grabbar och gjorde matsäckarna. Sen satte vi oss i bussen o åkte till jaktstugan där alla samlas innan jakten. Pass blev utdelade o vi for. Tack kära älskade älskling att du väljer ett pass där man fick gå ungefär 7km i BLÖT MYR innan man va framme vi torne! (snacka elofsson träning). Där satt jag på stolryggsäcken i flera timmar och hade sjå me o hålla mig vaken, o tyst som en mus gatt man va. Dave satt uppe i tornet o såg ut att ha problem o håll öga öppe han me ;P Efter typ nån timme när jag var som närmast att somna så hör jag BRAAAAAAAAAAAAK o hjärta flyg oppi halsgropa! Då vare mitten bräda på sitsen oppi torne som braka sönder! Fatta livsfarligt. Det där tornet såg int så helt ut någerst. :P
Kring 10tiden möjligen elva så traska vi tebaka (denna gång fick vi prata vanlig ton) då var det dags för fika :)
O efter kke en timmas fika var det bara på igen. O ja trodde o bävade att vi skulle tebax på exakt samma ställe. Men så var det inte :) Det blev ett annat ställe o david va trea o välja pass. Så vi behövde inte gå någerst. De va bara bredave vägen. Där fick jag sitta uppi torne, men ja gilla de inte så mkt. De va svainhögt o rörde sig i vinden!!!!
Efter kanske en timme på det passet så ropa ena hundförarn att en ko va påväg åt vårat håll. En stund senare hör man *pang *pang*. Sen sa dom på radion att stort djur skjutet. Men dom avblåste inte jakten trots att dom endast skulle skjuta ett djur igår så dom kunde jaga ett idag och sen ha kvar 2till oktober jakten. Men efter ett tag blev det avslutat. Så vi gick till fikaplatsen o väntade där. Tills Jan kom med fyrhjulingen för att hämta älgen. Så vi fick åka släp efter fyrhjulingen ända tills han skulle in i skogen. Då traska vi. O över myrar o allt igen :S Men jag ville gärna se en nyss dödad älg. O där låg hon, där skogen va som tätast, o såg så oskyldig ut.... O liten va hon oxå. Dom lasta kvigan (som det var) på släpet och började maka way tillbaka. När jag kom ut ur skogen upp på vägen så gick jag till tornet på andra sidan vägen o satte mig! Mina ben var inte med på att gå nå mer typ.
fast då kom ju alla ut ur skogen o vi såg att dom andra som inte följde o hämta älgen stod borta vid fikaplatsen. Så man fick gå dit innan vi kunde åka bil till slakthuset. Då man fick se hur det går till att ta av skinnet osv.

Sen for vi te stugan, Bea va vi slakthuse me onga för Tobben ville se en nyss dödad älg, det var dags att göra nå krubb. Innan maten (medan den koka) så fråga Anders om jag kunde se till små tjejerna medan han o bea o tobben gick o basta. Jajamen sa typ jag. Men alltså det är fasiken jobbigt. Dom kuta åt olika håll o klåfingri ä dom ;) Fast ena e bättre o lyssna än den andra busungen.
Iaf så åt vi mat, köttgryta o nypären. Sen komme Emil o ville utmana grabbarna i luftpistol (han tävlar i det) o när dom höll på rigga det så packade bea in alla barn i bilen. Och jag hade frågat tidigare om ja fick åka me. O det fick jag så jag åkte med dom.

Var hemma just vid åtta tiden. Packade upp allt o gjorde det som gatt göras. Sen blev det sängen! Jag har i natt sovit 12timmar utan avbrott!

Har varit o hämtat Smilla hos Ingo o handlat inför kvällens middag. :) Snart ska ingo och flod komma och fixa så jag kan använda mina extralysen :) det är verkligen på tiden.

imorgon kommer älsk hem från jakten. Dom va bjuden på middag o fest hos en av sthlmarna som jagar me dom, han ha nyligen fyllt 40. Annars skulle han ha kommit hem ikväll. Så därför ska jag bju Lilla på middag o sen ska vi se nån bra film :P

Så fåre va bra me blogget för den här gången.

Puss på er!
Krama!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback